بررسینقد و بررسی

شیائومی 13 و 13 پرو در دستان ما: مدل محبوب جدید شما اینجاست

0

طرح

در حال حاضر تلفن ها در موارد بیشتری قرار می گیرند، بدنه باید بزرگتر و بزرگتر شود. بزرگترین تلفن معمولی به 7 اینچ رسیده است، اگر تلفن تاشو را حساب کنید، این عدد حتی به 8 اینچ خواهد رسید. من اغلب دلم برای روزهای قدیم تنگ می شود که می شد گوشی را با یک دست کنترل کرد. وقتی تلفن همراه دیگر موبایل نمی شود، ویژگی های بیشتر نیز بی معنا می شوند. خجالت آور است که فکر کنید این روزها پیدا کردن یک گوشی با اندازه کوچک دشوار است. به خصوص زمانی که سعی می کنید یک گوشی کوچک پرچمدار پیدا کنید که کاستی نداشته باشد بسیار سخت است.. به راحتی می توان فهمید که شیائومی 13 واقعاً هیچ نقصی ندارد. این گوشی بزرگتر از گوشی های دیگر است، حتی کمی بزرگتر از شیائومی 12. اما اندازه و عملکرد را کاملاً متعادل می کند. این دلیل اصلی دوست داشتن شیائومی 13 است: گوشی هایی که بهتر از آن هستند، به اندازه آن کوچک نیستند. گوشی هایی که کوچکتر از آن هستند، نه به خوبی آن.


به دلیل اندازه کوچک و وزن سبک، اثر انگشت بیشتر به سمت پایین است، اما در هنگام در دست گرفتن آن تأثیر زیادی روی احساس نمی گذارد.


من فکر می کنم شیائومی 13 باید به آیفون و سامسونگ اشاره داشته باشد. می توان گفت شیائومی کپی شده است، اما به نظر من زشت نیست، حتی فکر می کنم زیباست. مخصوصا صفحه نمایش. وقتی صفحه را روشن می کنید، می توانید زیبایی آن را بدون اینکه من چیزی بگویم احساس کنید. صفحه نمایشی که از هر چهار طرف تقریباً از نظر عرض برابر است، هر بار که از گوشی استفاده می کنم حالم را شاد می کند. اگر دوربین جلویی وجود نداشته باشد، به نظر من بهترین صفحه نمایش در جهان است.

علاوه بر عرض قاب عالی، سایر مشخصات نیز بسیار قدرتمند هستند. این پنل E6 سامسونگ روشنایی بالایی را تضمین می کند در حالی که نور DC از بین نمی رود. رنگ‌های تطبیقی یا «True Tone» در آیفون نیز در دسترس هستند. برخی از افراد شکایت دارند که نسخه استاندارد وضوح 2K ندارد، اما DPI صفحه نمایش Xiaomi 13 در واقع 414 است که از اکثر تلفن های FHD+ واضح تر است. استفاده از رزولوشن 2K در یک گوشی کوچک نیز می تواند عمر باتری را کاهش دهد، بنابراین نمایشگر برای مدت زمان مناسب واقعاً خوب است.

عملکرد و بازی

اسنپدراگون 8 نسل 2، LPDDR5X و UFS 4.0، البته جدیدترین تراشه ها وجود دارند. تست دریچه گاز همچنین نشان می دهد که می تواند عملکرد را برای مدت طولانی ثابت نگه دارد، بنابراین به نظر می رسد که 8 Gen 2 واقعاً پیشرفت زیادی کرده است.


گوشی‌های کوچک‌تر معمولاً به دلیل محدودیت‌های اندازه‌ای که دارند، در بازی خیلی خوب نیستند. اما شیائومی 13 یک استثناست. شاید اسنپدراگون 8 نسل 2 جدید بسیار عالی باشد، یا شاید سیستم خنک کننده آن بسیار خوب باشد. به هر حال، در Genshin Impact به خوبی عمل می کند، دویدن در اطراف سومرو دیگر نمی تواند آن را تحت فشار قرار دهد. در طول بازی تاخیرهایی وجود داشت که همه ناشی از بارگذاری بافت ها بود. دما پس از 45 دقیقه بازی شدید نیز تنها 45 درجه سانتیگراد است.

در مجموع مشکلی در مدیریت بازی ها ندارد. اما من هنوز آن را برای بازی های طولانی مدت توصیه نمی کنم، زیرا صفحه نمایش واقعا کوچک است. اگر دست های بزرگی دارید، بازی کردن سخت تر می شود.

در مقایسه با نسخه Pro، به نظر می رسد نسخه استاندارد دارای سیستم دوربین کمتر غافلگیر کننده ای است. عملکرد دوربین متوسطی دارد، اما به دلیل داشتن لنز 75 میلی‌متری تله‌فوتو، از میان گوشی‌های کوچک‌تر متمایز است. دلیل اینکه من مجبور بودم از گوشی های پرچمدار بزرگ و سنگین استفاده کنم این است که من عاشق لنزهای تله هستم. و بیشتر عکاسی من با تله فوتو گرفته شده است. حالا که شیائومی 13 تله فوتو 3.2 برابری هم دارد و مجهز به OIS است، می توانم بدون نگرانی از آن استفاده کنم. اما اشتباه نکنید، منظورم این است که تله فوتو اضافی به شما امکان می دهد زوایای بیشتری را در مقایسه با سایر تلفن های جمع و جور بنویسید. اما کیفیت تصویر قطعا به خوبی گوشی های پرچمدار نیست.

وقتی نور بد است، تا زمانی که روی عکس زوم کنید، جزئیات بسیار کمی وجود دارد و همه ردپای واضح هستند. درست مانند S22، واقعا نمی تواند سنسور بزرگتری قرار دهد.

دوربین

در مقایسه با شیائومی 12 اس، دوربین اصلی 13 یک گام به عقب است. اگرچه سنسور کوچکتر است، اما عملکرد آن یک قدم به عقب نیست. اکثر اجراها هم در روز و هم در شب خوب است. من فقط دو تا شکایت دارم یکی بحث حاشیه ارغوانه که خیلی خوب کنترل نمیشه. دیگر اینکه رنگش کمی عجیب است. با وجود اینکه ما از حالت Vibrant لایکا استفاده می کردیم، رنگ ها همیشه بسیار کسل کننده بودند. رنگ های بسیار شدید در نمونه های گرفته شده در روزهای ابری حتی بدتر به نظر می رسند. این دو مشکل در دوربین فوق عریض حتی بدتر هستند. بنابراین من در واقع از دوربین فوق عریض راضی نیستم.

اما باز هم، اگر دو گزینه به من داده شود، تله فوتو به اضافه دوربین اصلی خوب، یا دوربین اصلی خیلی خوب به اضافه لنز ماکرو، قطعا اولی را انتخاب می کنم. کاربران گوشی های کوچکتر باید بدانند که به چه چیزی نیاز دارند، زیرا اکثر اوقات نمی توانند هر دو را داشته باشند.

از دوربین جلوی گوشی شیائومی نباید انتظاری داشته باشید. به جز سری Civi، همه آنها تقریباً یکسان عمل می کنند. اگرچه عکس ها خوب و با جزئیات غنی به نظر می رسند. اما عملکرد ویدیو واقعا خوب نیست. نه تنها رزولوشن 4k وجود ندارد، بلکه حتی از 60 فریم در ثانیه نیز پشتیبانی نمی کند. اگر به ضبط دوربین جلو دقت بیشتری می کنید، خرید گوشی های دیگر را به شما توصیه می کنیم.

هر سه لنز از مشخصات ضبط مختلف پشتیبانی می کنند. دوربین اصلی تا 8k 24fps و OIS+EIS را پشتیبانی می کند. فیلم همچنین بهترین، پایدار و واضح به نظر می رسد. دوربین فوق عریض تا 4k 30 فریم بر ثانیه را پشتیبانی می کند که این نیز خوب است. اما تصویر چندان واضح به نظر نمی رسد. دوربین تله فوتو تا 1080P 60 فریم بر ثانیه را پشتیبانی می کند. فقط در 1080P 30 فریم بر ثانیه می توانید لنز را در حین ضبط تغییر دهید.

باتری و شارژ

شارژ سریع 67 واتی و باتری 4500 میلی آمپر ساعتی، آشنا به نظر می رسد؟ بله، این ترکیب کلاسیک یک بار دیگر در Xiaomi 13 یافت می شود. من هیچ شکایتی در مورد قدرت شارژ ندارم، 67w نیز سریع است و همچنین شارژ بی سیم 50w وجود دارد. وصل شده و تنها در 41 دقیقه به طور کامل شارژ می شود.

4500 میلی آمپر ساعت برای یک گوشی با این اندازه بزرگ است و در استفاده واقعی شبیه به 12S Ultra من است که 5 تا 6 ساعت دوام می آورد. به دلیل مصرف انرژی بیشتر و صفحه نمایش کوچکتر پردازنده جدید، در حال حاضر تقریباً به اندازه بسیاری از تلفن های 6.8 اینچی دوام می آورد. یک عامل کمتر برای جلوگیری از خرید یک گوشی کوچکتر، اینطور نیست؟


پس از چند روز استفاده، MIUI 14 هیچ تاخیر یا باگی ندارد. ادعای آنها مبنی بر بهبود روان بودن سیستم جدید به نظر می رسد تا کنون کارساز بوده است. مهم نیست که عملیات شما چقدر سریع باشد، تاخیر ندارد. نمی‌دانم گوشی‌های قدیمی‌تر شیائومی با ارتقاء MIUI 14 نرم‌تر خواهند بود یا خیر، اما حداقل با شیائومی 13 من، MIUI 14 قطعا به اندازه کافی روان است.

ویژگی های جدید نسبتا کمی در 14 وجود دارد که یکی از آنها ویژگی جدید سفارشی سازی آیکون است. برخی از نمادها می توانند شکل خود را تغییر دهند، اما برخی نمی توانند. پوشه های جدید همچنین برنامه های داخل آن را از بیرون باز می کنند. بدیهی است که MIUI 14 برخی از ویژگی‌ها را از سیستم‌های دیگر وام گرفته است. اما برای مصرف کنندگان مهم نیست، تا زمانی که کار کند، خوب است. بزرگترین ارتقاء MIUI 14 همچنان باید این باشد: می توانید اکثر برنامه های سیستم را حذف کنید. برنامه هایی که هرگز استفاده نمی کنید در نهایت می توانند حذف نصب شوند. حتی آلبوم، آب و هوا، را می توان حذف نصب کرد. شما می توانید فقط 8 برنامه را نگه دارید، این برای MIUI بسیار دیوانه کننده است.


هنگامی که شیائومی 13 منتشر شد، بسیار خوشحال بودم زیرا شیائومی تقریباً گوشی رویایی من را ساخته بود. کاملاً به دست من می رسد و ویژگی های مهمی را از دست نمی دهد. مخصوصا صفحه نمایش، تا زمانی که S23 عرضه شد، فکر می کردم شیائومی 13 بهترین پرچمدار سایز کوچک اندروید است. سیم کارتم را هم همیشه در این گوشی نگه می دارم و منتظر می مانم تا گوشی بعدی بیاید که مرا بسیار مجذوب خود کند.

موتور فوتون MIUI 14 در تمام گوشی های شیائومی پشتیبانی می شود

مقاله قبلی

با بازنشستگی وانگ شیانگ، لو ویبینگ به زودی ریاست شیائومی را بر عهده خواهد گرفت

مقاله بعدی

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *