خبر

آموزش:چگونه عمر باطری را در دستگاه های اندرویدی بهبود بخشیم؟

0

عمر باطری  گوشی های هوشمند امروزه را میتوان خجالت آور دانست.در واقع یک نا برابری فاجعه باری در پیشرفت قطعات دیگر نسبت به باطری ها وجود دارد که بخش عظیمی از لذت گوشی های هوشمند را میگیرد. به طور مثال گوشی های رده بالای امروزی در بهترین حالت تا یک روز و نیم کاربر را همراهی خواهند کرد که اصلا نمیتوان این مقدار راضی کننده دانست.صفحه نمایش های بزرگ AMOLED و LCD را میتوان بزرگترین قاتلین عمر باطری دانست.در این مطلب میخواهیم اقداماتی را که باعث میشود کمی از عمق این فاجعه کم کنید به شما نشان دهیم.همراه ما باشید.

 

بیائید نگاهی کوچک بیاندازیم به ساختار و نحوه ی کار باطری های گوشی های هوشمند.همان طور که احتمالا میدانید باطری های لیتیون یون و لیتیوم پلیمر بخش اعظم باطری های این گوشی ها را تشکیل میدهند.در ساختار این باطری ها چیزی به نام حافظه وجود ندارد و این بدان معناست که کاربر نیازی به انجام دشارژ کامل یا فول شارژ برای اولین بار ندارند و شارژ قسمت به قسمت برای طول عمر این باطری ها مفید است.

حقیقت این است که این نوع باطری از ولتاژ کم زجر میبرند که در نتیجه شارژ جز به جز برای این نوع باطری ها بهتر است.منظور از شارژ جز به جز نگه داشتن میزان شارژ باطری بین ۲۰ تا ۹۰ در صد است و تا حد امکان از فول شارژ شدن یا دشارژ شدن کامل باید جلوگیری شود.برویم سراغ اقداماتی که باعث بهبود عمر باطری گوشی شما میشود.

۱-تم و پس زمینه ی مشکی باعث صرفه جویی در باطری میشود

اگر گوشی شما به صفحه نمایش AMOLED مجهز است (اکثر گوشی های سامسونگ از این صفحه استفاده میکنند) شما میتوانید با استفاده از تصویر پس زمینه ای که بیشتر رنگ آن را رنگ مشکی تشکیل داده باشد تا حدی مصرف باطری را بهبود بخشید. دلیل این اتفاق این است که صفحه نمایش های AMOLED فقط برای پیکسل های رنگی روشن خواهند شد و در واقع هنگام نمایش تصاویر مشکی پیکسلی روشن نخواهد شد.پس سعی کنید از تصاویری با عمده رنگ مشکی برای تصویر زمینه ی خود استفاده کنید.

۲-ویژگی Doze

این ویژگی در انحصار نسخه ی ۶٫۰ اندروید است که به بهبود عمر باطری شما کمک شایانی میکند.در کنار ویژگی Google Now on Tab این ویژگی را میتوان از مهم ترین ویژگی های اضافه شده در نسخه ی جدید سیستم عامل اندروید دانست.این ویژگی به طور پیشفرض در اندروید مارشملو فعال است و باعث میشود هنگامی که گوشی شما برای مدت طولانی در حالت بیکاری است برنامه ها را به حالت خواب ببرد.به طور مثال این ویژگی باعث میشود گوشی شما در طول شب بین فقط ۳ تا ۵ در صد شارژ کم کند.لازم به ذکر است اجباری برای استفاده از این ویژگی برای تمام برنامه ها نیست و کاربر میتواند به انتخاب خود این ویژگی را برای برخی برنامه ها غیر فعال کند تا به خواب نروند.کمپانی سونی نیز اعلام کرده است که برنامه ای برای ترکیب کردن این ویژگی با برنامه ی Stamina Mode خود در اندروید مارشملو دارد.

۳-از Greenify استفاده کنید

بر خلاف اکثر برنامه های بهبود عمر باطری که هیچ تاثیر مثبتی را ندارند،برنامه ی Greenify به طور محسوسی این کار را به خوبی انجام میدهد.این برنامه به شما اجازه میدهد برنامه های خود را که استفاده ای از آن ها ندارید به حالت خواب ببرید.این برنامه به خوبی منابع سیستم شما را سبک میکند و باعث بهبود عمر باطری و بهبود کارایی گوشی میشود.اما هنگام به خواب بردن برنامه ها باید کمی دقت به خرج دهید و از به خواب بردن بعضی از برنامه های سیستمی خودداری کنید زیر ممکن است با این کار تداخلاتی در سیستم به وجود آید. با این برنامه به راحتی میتوانید هر برنامه ای را که به نظرتان ناکارآمد و غیر ضروری هستند به خواب ببرید. بدون شک Greenify یکی از ضروری ترین برنامه ها برای هر دستگاه اندرویدی است.

عمر باطری

۴-از “تنظیم نور اتوماتیک صفحه” استفاده نکنید!

بله درست خواندید!این امکان به نظر کارآمد میآید اما واقعیت این است این ویژگی در هر حال نور صفحه را بیش از چیزی که شما به آن نیاز دارید تنظیم میکند.بهتر است این کار را خود شما و به صورت دستی انجام دهید و همیشه در کمترین حالتی که شما را راضی میکند آن را تنظیم کنید.این روش یکی از بهترین روش های بهبود عمر باطری است زیرا صفحه نمایش بیشترین مصرف کننده ی شارژ باطری شماست.

۵-زمان خاموش شدن صفحه را کوتاه کنید

شما میتوانید با کم کردن زمان خاموش شدن اتوماتیک صفحه،عمر باطری گوشی خود را بهبود بخشید.تصور کنید این تنظیم را روی یک دقیقه بگذارید در حالی که میتوانید آن را روی ۱۵ ثانیه تنظیم کنید.در این حالت ۴ برابر باطری شما بیشتر مصرف میشود!مطالعات نشان میدهد میانگین زمانی که یک کاربر در طول روز صفحه ی گوشی خود را روشن نگاه میدارد ۱۵۰ دقیقه است.پس کوتاه کردن زمان خاموش شدن اتوماتیک صفحه میتواند در طولانی مدت تاثیر چشمگیری در بهبود عمر باطری گوشی داشته باشد.

عمر باطری

۶-نیازی نیست گوشی شما همیشه هوشمند باشد!

واقعیت این است که بسیاری از ویژگی ها و امکانات گوشی های هوشمند (به خصوص اگر گوشی شما سامسونگ باشد ) مانند Smart Scroll و Air gestures در کاربرد روزمره کاربردی نیستند.در نتیجه این ویژگی ها فقط باطری شما را مصرف میکنند و هیچ فایده ی دیگری ندارند.پس کمی از هوشمندی گوشیتان بکاهید!

۷-ویبره و بازخوردهای لمس صفحه را غیر فعال کنید

ویبره ی گوشی خود را خاموش کنید.مگر اینکه واقعا به آن نیاز داشته باشید.انرژی که ویبره برای هشدار به شما مصرف میکند بیشتر از زنگ خوردن گوشی شماست.پس ویبره ی گوشی خود را خاموش کنید.بازخورد های لمس صفحه،همان صداها و ویبره هایی هستند که شما هنگام لمس صفحه ی گوشی خود میشنوید.این ویژگی نیز هیچ چیز مفیدی برای شما در هنگام کار با گوشی ندارد و تنها باطری شما را مصرف میکنند.

۸-از اعلانات نمایش داده شده در  Lock Screen استفاده کنید

اعلانات نمایش داده شده در صفحه ی قفل گوشی نیز میتواند به عمر باطری شما کمک کند. به خصوص اگر صفحه نمایش گوشی شما از نوع AMOLED باشد  به خاطر اینه اعلانات در یک صفحه ی مشکلی به شما نشان داده میشوند صفحه نمایش به انرژی زیادی برای این کار نیاز ندارد.همچنین اگر گوشی شما اعلانات زیادی را در طول روز دریافت میکند و بسیاری از این اعلانات ضروری نیستند این ویژگی میتواند عمر باطری شما به شکل چشمگیری بهبود بخشد.این ویژگی در اندروید لالی پاپ به صورت استاندارد ارائه شد که نوتیفیکیشن ها به صورت شناور در صفحه نشان داده میشدند.اگر گوی شما از نسخه ی کیت کت استفاده میکند ،در صورت پشتیبانی رام گوشیتان،میتوانید از ویجت های این ویژگی استفاده کنید.همچنین میتوانید از برنامه های مانند Dynamic Notifications استفاده کنید.

۹-فقط از باطری های اصلی استفاده کنید

فکر خرج کردن چند هزار تومان کمتر برای خرید یک باطری برای گوشی خود را به در بیاندازید و از خرید باطری های غیر اصلی اجتناب کنید.زیرا ارزان،گران تمام میشود! شما با استفاده از باطری های غیر اصلی نه تنها عمر باطری کمی را خواهید داشت،بله این باطری میتوانند آسیبهای جدی را به گوشی شما وارد کنند. پس حتما از باطری های اصلی مدل گوشی خود استفاده کنید.

۱۰-ویژگی های Sleep و Do Not Disturb را زمان بندی کنید

در زمان هایی که به گوشی نیازی ندارید،با فعال کردن ویژگی های حالت بلاک و Do not Disturb امکاناتی مانند WiFi  و تبادل دیتا را خاموش کنید.اگر گوشی شما هنگامی که سر کار هستید تقریبا بلا استفاده است،تمامی هشدارهای اعلانات را خاموش کنید . ویژگی Do Not Disturb در این مواقع بسیار کاربردی است.حتی میتوانید گوشی خود در “حالت پرواز”بگذارید و عمر باطری خود را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش دهید.

۱۱-شما نیازی ندارید که ۲۴ ساعت هفته به سرویس های مختلف متصل باشید!

ویژگی هایی مانند NFC،GPS،Bluetooth،WiFi و دیتای سیم کارت را خاموش کنید.همچنین Location را خاموش کنید و یا آن را طوری تنظیم کنید که فقط هنگام اتصال به Wifi یا ۳G فعال شود.فقط در زمان هایی که نیاز دارید سرویس هایی مانند Bluetooth و Nfc را روشن کنید.هیچ نیازی نیست که WiFi و دیتای سیم کارت شما هر دو روشن باشند بخضوض اگر شما میدانید چه موقع به آن نیاز دارید فقط در آن اوقات اقدام به فعال کردن این سرویس ها شوید.این ویژگی ها میتوانند بخش اعظمی از شارژ باطری شما را تصاحب کنند پس آن ها را مدیریت کنید.

عمر باطری

۱۲-اسیر ویجت ها نشوید!

از استفاده از ویجت هایی مانند ویجت اعلام آب و هوا که نیاز به اتصال به اینترنت دارند خودداری کنید.در جریان باشید اگر از چندین ویجت در چندین صفحه استفاده میکنید و این ویجت ها مانند ویجت های توئیتر و و جیمیل نیاز به همگام سازی مداوم دارند عمر باطری خود را به فنا میدهید!پس در صورت نیاز فقط از اپلیکیشن های این ویجت ها استفاده کنید.

۱۳-برنامه های خود را یک گوشه رها نکنید

برنامه های خود را همیشه به روز نگه دارید.مطمئنا توسعه دهندگان دلیلی برای به روز کردن برنامه های خود دارند که در اکثر مواقع این بروزرسانی ها باعث بهبود عملکرد و استفاده از منابع گوشی میشوند.برنامه هایی را هم که مدت زیادیست از آن ها استفاده نکنید و کاربردی برای شما نداند حذف کنید زیرا این برنامه ها میتوانند در پس زمینه ی گوشی فعالیت کنند و از منابع سیستم استفاده کنند.به شیوه ی آپدیت کردن که در شماره ی ۱۷ آمده است توجه کنید.

۱۴-از ویژگی های بهبود عمر باطری در گوشی خود استفاده کنید

بسیاری از رام های رسمی در رابط کاربری خود (مانند تاچ ویز ) و رام های کاستوم مانند سیانوژن امکانات متنوعی را در تنظیمات خود گنجانده اند که کاربر میتواند با فعال کردن آن ها عمر باطری را بهبود بخشند. گوشی های HTC ویژگیSaving Mode Extreme Power ،گوشی های سامسونگ ویژگی Ultra Power Saving Mode و گوشی های سونی نیز قابلیت Stamina Mode را برای ذخیره باطری گوشی همراه دارند.

۱۵-از حالت پایه “ذخیره باطری” استفاده کنید

اگر شما حالت هایی که در راه حل قبلی گفته شد ندارد،میتوانید از حالت Battery Saving استفاده کنید. رام های استوک لالی پاپ نیز این ویژگی را همراه خود دارند و میتوانید در قسمت باطری تنظیمات گوشی خود آن را فعال کنید و عمر باطری گوشی خود را افزایش دهید.

۱۶-به دام “همگام سازی اتوماتیک” نیفتید!

همگام سازی اتوماتیک حساب های گوگل خود را غیر فعال کنید.اگر نیازی ندارید که حساب های گوگل شما هر ۱۵ دقیقه همگام سازی شوند با مراجعه به تنظیمات حیاب های خود،همگام سازی آن ها و برنامه های دیگر را نیز غیر فعال کنید و به صورت دستی در زمان نیاز همگام سازی را انجام دهید.

۱۷-برنامه ها در زمان مناسب به صورت دستی به روز کنید

اگر میزان شارژ باطری شما در شرایط بحرانی باشد هیچ چیز بدتر از آپدیت شدن تعداد زیادی برنامه در آن موقعیت نیست!اگر گوشی شما یک اپدیت اصلی مربوط به سیستم عامل را دریافت کند و هنگام نصب گوشی شما شارژ تمام کند،شما ممکن است به دردسر بزرگی بیافتید و بعد از شارژ شدن گوشی مشکل نرم افزاری پیدا کند و بوت نشود.پس در تنظیمات به روزرسانی گوشی خود حالت آپدیت اتوماتیک را غیر فعال کنید.همچنین در تنظیمات برنامه ی پلی استور نیز تیک بروزرسانی خودکار برنامه ها بردارید.

۱۸-امکانات اختصاصی گوگل را خاموش کنید

ویژگی هایی مانند دستیار صوتی گوگل میتوانند بسیار کاربردی و لذت بخش باشند اما مشکل این ویژگی ها این است که باطری شما را میبلعند!پس نیازی نیست این ویژگی همیشه فعال و گوش به فرمان شما باشد.پس آن را غیر فعال کنید و فقط هنگام نیاز آن ها را فعال کنید.

۱۹-اپراتور خود را عوض کنید!

هر کمپانی شیوه ی خود را برای انتقال دیتا دارد و ممکن است از باند های فرکانسی مختلفی استفاده کنند. به طرز عجیبی اپراتور ها میتوانند روی عمر باطری گوشی شما تاثیری بگذارند.ممکن است گوشی شما تحت اپراتور خاصی باشید و در واقع مدتی اسیر آن کمپانی باشید اما در فرصتی دیگر که توانستید اپراتور خود عوض کنید، پیش از آن تحقیق کنید که گوشی مورد نظر شما با کدام اپراتور هماهنگی بیشتری دارد.به طور مثال گلکسی اس ۵ تحت اپراتور T-Mobile عمر باطری متوسط برابر با ۱۰ ساعت و ۵۷ دقیقه دارد در حالی که باطری همین گوشی تحت اپراتور ورایزون ۷ ساعت و ۳۴ دقیقه توانسته عمر کند.

۲۰- غرق گوشی خود نشوید!

این مورد ممکن است برایتان عجیب باشد اما از آنجا که صفحه نمایش بزرگترین خورنده ی باطری یک گوشی هوشمند است،روشن نکردن پیاپی صفحه نمایش گوشی میتواند عمر باطری شما را افزایش دهد.صحبت ما این نیست که گوشیخود را اصلا چک نکنید اما آیا چک کردن هر ۱۵ دقیقه ضروری است؟ احتمالا خیر. سعی کنید در طول روز کمی خویشتن داری کنید و آن زمان بهبود چشمگیر عمر باطری گوشی خود را مشاهده خواهید کرد.

به پایان یکی دیگر از مقالات آموزشی رسیدیم.امیدواریم این آموزش مورد توجه شما قرار گرفته باشد. شما نیز در صورت اینکه ما روش یا نکته ای را فراموش کرده ایم،آن را با در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

لنوو از گوشی Vibe P1 Turbo پرده برداری کرد

مقاله قبلی

اسنپدراگون‌های جدید کوالکام رونمایی شد؛ آشنایی با اسنپدراگون ۶۲۵، ۴۳۵ و ۴۲۵

مقاله بعدی

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *