بررسی

بررسی گوشی DOOGEE X5 و DOOGEE X5 Pro؛ دو گوشی میان رده با قیمتی فوق‌العاده

0

آیا تاکنون درباره‌ی  Doogee شنیده اید؟ Doogee یک کمپانی نوپای چینی به حساب می‌آید که با گوشی های مناسبی که به تازگی معرفی کرده خود را بیشتر در دل کاربران جای داده است.

Doogee X5 و Doogee X5 Pro گوشی هایی هستند که در این فرصت می‌خواهیم آنها را بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.

در ابتدا اجازه دهید با مروری بر مشخصات سخت‌افزاری این دو گوشی هوشمند، بررسی خودمان را شروع کنیم.

Doogee X5 Pro

  • سیستم عامل:اندروید ۵٫۱
  • صفحه نمایش: ۵ اینچ با رزولوشن
  • تراشه مرکزی: مدیاتک MTK6735 با ۴ هسته پردازشی ۶۴ بیتی
  • حافظه: ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۲ گیگابایت رم
  • دوربین: اصلی ۵ و ثانویه ۲ مگاپیکسلی
  • اتصالات: بلوتوث ۴٫۰، پشتیبانی از دو سیم کارت، پشتیانی از شبکه نسل چهارم
  • قیمت: ۷۹٫۹۹ دلار

Doogee X5

  • سیستم عامل:اندروید ۵٫۱
  • صفحه نمایش: ۵ اینچ با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل
  • تراشه مرکزی: ۴ هسته‌ای مدیاتک MTK6580
  • حافظه: ۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۱ گیگابایت رم
  • دوربین: اصلی ۵ و ثانویه ۲ مگاپیکسلی
  • اتصالات: بلوتوث ۴٫۰، پشتیبانی از دو سیم کارت، پشتیانی از شبکه نسل سوم
  • قیمت: ۵۹٫۶۹ دلار

طراحی

Doogee X5 Pro و  Doogee X5  از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. هر دو بدنه ای از جنس پلاستیک داشته و در عین حال در این دو گوشی هیچ طراحی خاصی به کار نرفته است، که این طراحی در گوشی های میان رده بسیار دیده می شود. بر خلاف دیگر گوشی های بازار، پورت میکروUSB در بالای این گوشی‌ها قرار گرفته که شاید در اوایل کار به آن عادت نداشته باشید، اما در حالت کلی شارژ و اتصال کابل یو اس بی به این پورت، نباید کار چندان سختی باشد. شاید شما عادت دارید در هنگام شارژ از گوشی خود استفاده کنید که در این صورت باید فکری به حال آویزان شدن کابل به سمت پایین بکنید! همچنین جک هدفون نیز در کنار این پورت قرار گرفته که برخلاف شارژر، اتصال هدفون را راحت تر می کند، مخصوصا زمانی که هنگام گوش دادن به آهنگ، گوشی را در جیب خود می گذارید.

صفحه نمایش این دو گوشی نیز مانند طراحیشان یکسان است به طوری که هر دو دارای یک صفحه نمایش با رزلولشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل می باشند. این رزولوشن برای یک نمایشگر ۵ اینچی کافی به نظر می رسد، اما استفاده از نمایشگری با دقت ۱۰۸۰ پیکسل ما را بیشتر به Doogee امیدوار می کرد. با این حال جای خوشحالی دارد که پنل استفاده شده در نمایشگر این دو گوشی از نوع IPS است. این بدان معنی است که شما در زمان  کار با گوشی نباید نگران زاویه دید باشید و از اطراف، صفحه نمایش تاریک دیده نخواهد شد.

دوربین

در این بازه قیمتی نباید انتظار زیادی از Doogee داشته باشید. دو گوشی X5 از نظر دوربین حرفی برای گفتن ندارند. این دو گوشی به دوربین اصلی ۵ و جلوی ۲ مگاپیکسلی مجهز شده اند. دوربین اصلی این گوشی ها توانایی فیلم برداری با دفت ۷۲۰ پیکسل را دارد و از فوکوس اتوماتیک نیز بهره می برد.

شبکه

Doogee X5 از شبکه نسل سوم پشتیبانی می‌کند، اما اگر شبکه نسل چهارم LTE می‌خواهید باید چند دلار بیشتر هزینه کنید و نسخه پرو را خریداری نمایید. اما هر دوی این گوشی‌ها از NFC پشتیبانی می‌کنند و ویژگی هایی مانند بلوتوث ۴٫۰ و جی پی اس را نیز به همراه دارند.

سخت افزار و قدرت

Doogee X5 Pro نسبت به نسخه غیر Pro فقط کمی ارتقا داشته است. این بدان معنی است که از نظر ظاهری و بیشتر قطعات هیچ تفاوتی در این دو گوشی دیده نمی شود. Doogee X5 Pro از تراشه ای مدیاتک MTK6735 با ۴ هسته‌ی پردازشی با سرعت ۱٫۰ گیگاهرتز قدرت می‌گیرد و نسخه معمولی یعنی  Doogee X5  از تراشه MTK6580 با همین سرعت.

همچنین کمپانی Doogee در نسخه پرو، گوشی خود را به ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی مجهز کرده، اما برای نسخه معمولی به ۱ گیگابایت و ۸ گیگابایت حافظه داخلی بسنده کرده است.

Doogee X5 با اینکه ۸ گیگابایت حافظه داخلی دارد، اما فقط ۲٫۸ گیگابایت آن دردسترس می‌باشد و باقی توسط سیستم عامل و اپلیکیشن های پیش فرض اشغال شده است. با این حال این دو گوشی از حافظه خارجی پشتیبانی می‌کنند و انتخاب نسخه ۸ گیگابایتی فقط باعث می شود شما نیاز پیدا کنید یک میکروSD نیز برای گوشی خود تهیه نمایید.

از نظر قدرت Doogee X 5 Pro در آزمایش AnTuTu امتیاز ۳۱۳۶۸ را بدست آورده است که امتیاز بدی محسوب نمی شود، اما اگر کلاک پردازنده مقداری بیشتر بود به طور حتم این عدد به طور چشم گیری افزایش پیدا می کرد، چرا که دیگر قطعات این گوشی مانند صفحه نمایش( از نظر رزولوشن) فشار زیادی به تراشه مرکزی وارد نمی کنند. Doogee X 5 نیز نسبت به نسخه پروی خود فاصله زیادی از نظر قدرت ندارد و با اینکه تراشه مرکزی این گوشی یک نسخه از X 5 Pro پایین تر است، اما در اجرای دستورات و قدرت تفاوت زیادی با یدکدیگر ندارند و تفاوت مهم تراشه  MTK6580 و MTK6735، بیشتر در پشتیبانی از شبکه‌های تلفن همراه می‌باشد.

همچنین این دو تراشه از پردازنده گرافیکی Mali-T720 بهره می‌برند. در حالت کلی نباید توقع زیادی از این گرافیک داشت، اما به خوبی از پس اجرای بازی های معمولی و نیمه سنگین بر می‌آیند، با این حال اگر بازی هایی مانند  Mortal Kombat X و N.O.V.A و Batman Arkham Origins Blackgate را روی این دو گوشی نصب و اجرا کنید در حین بازی با کمی کندی روبه رو خواهید شد که زیاد قابل حس نمی باشد.

Doogee X5 Pro و Doogee X5  سیستم عامل اندروید ۵٫۱ آبنبات چوبی را اجرا می کنند که احتمال آن بسیار کم است به اندروید ۶ به روز شوند، چرا که کمتر کمپانی نوپایی چینی به آپدیت گوشی های خود اهمیت می دهد. با این حال بعد از تصمیمات جدید گوگل و چند کمپانی بزرگ برای ارائه آپدیت برای گوشی هایشان، آپدیت اندروید ۶  برای این دو گوشی نمی تواند زیاد دور از انتظار باشد.

طول عمر باتری

Doogee دو گوشی جدید خود را به باتری ای با ظرفیت ۲۴۰۰ میلی آمپر مجهز کرده است. این باتری تا ۱۰ ساعت در استفاده از شبکه وایرلس، گوشی را همراهی می کند، اما در اتصال با شبکه نسل سوم نباید تا این حد از باتری گوشی انتظار داشت چرا که گوشی در شبکه نسل سوم کمتر از ۷ ساعت دوام می آورد و رو به خاموشی خواهد رفت.

جمع بندی

در سالیان اخیر تولیدکنندگن چینی با گوشی های ارزان قیمت توان رقابت را از دیگر تولیدکنندگان گرفته اند و Doogee  نیز از این قاعده مستثنی نیست. Doogee X5 Pro و Doogee X5  گوشی هایی هستند که از نظر قیمت کمتر رقیبی برای خود دارند و از نظر قدرت در دسته میان رده ها قرار می گیرند. هم اکنون Doogee X5 با قیمت ۵۹ دلار و Doogee X5 Pro با قیمت ۷۹ دلار در فروشگاه آنلاین gearbest به فروش می رسد. این قیمت برای چنین سخت افزاری بسیار پایین می باشد و شاید بیشتر به قیمت گوشی‌های غیر هوشمند نزدیک باشد تا هوشمندهای میان رده.

 

منبع: دیجیرو

بررسی Xiaomi Yi: دوربینی از شیائومی با قیمتی مناسب

مقاله قبلی

گوشی Xiaomi Mi 4 به اندازه ۱۷ درصد ارزان‌تر می‌شود

مقاله بعدی

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *